توضیحاتی راجب درس اقتصاد دوم انسانی
 
 
 
دبیرستان شهیدرجایی تودشک

توضیحاتی راجب درس اقتصاد دوم انسانی

نویسنده : علی عباسی | تاریخ : 16:26 - دو شنبه 9 بهمن 1391

توصيه‌هايي در مورد درس اقتصاد

درس اقتصاد از درس هاي مهم رشته‌ي علوم انساني در سال دوم دبيرستان به شمار مي رود که در قالب يک کتاب به دانش آموزان آموزش داده مي شود. بنابراين آشنايي با درس اقتصاد هم براي موفقيت در امتحانات سال دوم دبيرستان و هم براي داشتن عملکرد بهتر در کنکور حائز اهميت مي باشد:

الف) امتحانات تشريحي: دانش آموزان سال دوم رشته‌ي انساني بايد درس اقتصاد را در برنامه‌ي درسي مدرسه‌ي خود فرا گرفته و نمرات لازم را در امتحانات تشريحي اين درس کسب نمايند. بدين منظور، ضروري است دانش آموزان آشنايي کافي را با مطالب اين کتاب داشته باشند و بر مباحث آن مسلط شوند. در امتحانات تشريحي به دليل تعدد دبيران و تنوع روش‌هاي ايشان اصولاً نمي‌توان قاعده‌اي کلي به دست داد اما بنا بر تجربه‌ي سال‌هاي اخير، در بيش‌تر مدارس، تمرکز اصلي در امتحانات درس اقتصاد بر محفوظات دانش آموزان است. يعني دانش‌آموز بايستي مطالب کتاب درسي را عيناً به خاطر سپرده و بتواند آن‌ها را با تفکيک مناسب وارد برگه‌ي امتحاني خود کند. با اين حال نگفته پيداست که آموختن مطالب کتاب درسي و به خاطر سپردن آن، بدون توجه به مفاهيم و تلاش براي درک هر چه بهتر و عميق­تر مطالب، ممکن نيست.

همچنين علاوه بر پرسش‌هاي حفظي، همواره تعدادي مسأله هم از بخش‌هاي مختلف کتاب ـ از جمله ماليات‌ها ـ  در امتحانات مطرح مي‌شود که دانش آموز در صورت تسلط بر مطالب کتاب و البته کمي تمرين بر روي انواع مسائل، به راحتي مي‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد.

اعداد و ارقام و اطلاعاتي که در نمودارها و جداول کتاب درسي آمده است، به خودي خود معمولاً موضوع سؤال واقع نمي­شود ولي توانايي دانش­آموز در تحليل و فهم نمودار ممکن است مبنايي براي طرح سؤال باشد. مثلاً، نمودارهايي که از رابطه­ي عرضه و تقاضا و قيمت ترسيم مي­شود، از حيث تحليل و توضيح رابطه­ي حرکت صعودي يا نزولي نمودار قيمت با نمودار عرضه يا تقاضا مي­تواند موضوع خوبي براي طرح سؤال قرارگيرد.

مباحثي که به صورت موردي هستند (مثلاً اقلام تشکيل­دهنده­ي توليد ناخالص داخلي) و نيز مثال­هايي که براي برخي عناوين کتاب مطرح شده است (مثلاً مثال‌هايي که براي توسعه و تفکيک آن از رشد مطرح مي شود) گاهي مورد پرسش قرارگرفته­اند.

 بنابراين توصيه‌ي کلي‌اي که مي‌توان به دانش‌آموزان دوم انساني براي موفقيت در امتحانات درس اقتصاد داشت، اين است که حتماً در طول سال و در کلاس درسي همه­ي مطالب را فرا بگيرند و در صورتي که بخشي از مطالب را متوجه نشدند، حتماً اين مسأله را با دبير خود در ميان بگذارند. هم‌چنين دانش‌آموز بايستي براي فهم بهتر درس، مطالب کتاب را چند بار به طور دقيق مطالعه کرده و به خاطر بسپارد. در صورتي که دانش‌آموز اين کار را به نحو احسن انجام دهد، مي‌تواند به راحتي در امتحانات درس اقتصاد موفق شده و بهترين نمره را کسب نمايد.

خودداري از انباشت مطالب درسي براي شب امتحان و مطالعه­ي تدريجي، منظم (با برنامه) و مستمر اين کتاب، جهت موفقيت هرچه بيش­تر در امتحانات مربوط به آن، ضروري است. فراموش نکنيد که کتاب اقتصاد، کتاب نسبتاً کم حجم است که با يک برنامه­ريزي دقيق و منتاسب با پيشروي مطالب درسي در مدرسه مي­توان به سادگي مطالب آن را فراگرفت و با آمادگي کامل در جلسه­ي امتحان حاضر شد؛ آمادگي مطلوبي که قطعاً براي موفقيت آزمون کنکور (به ويژه براي آن دسته از داوطلباني که به رشته­هايي مانند مديريت، حسابداري و ... علاقمندند) نيز بسيار مفيد خواهدبود.

ب) کنکور سراسري: در کنکور سراسري از درس اقتصاد 15 تست مطرح مي‌شود. بنابراين بايستي در کنکور ـ به خصوص با توجه به اهميت زمان در پاسخگويي به سؤالات درس رياضي ـ اهميت ويژه‌اي براي درس اقتصاد قائل بود.

همان طور که مي‌دانيد، کنکور سراسري هرساله به سمت مفهومي­تر و البته تا حدي هم دشوارتر شدن حرکت مي نمايد. درس اقتصاد هم از اين قاعده مستثني نيست و بنابراين هرساله بخشي از پرسش‌هاي اقتصاد (در چند سال اخير، معمولاً پنج سؤال) در قالب مسأله مطرح مي­شود. مسأله­ها از قسمت­هاي مختلف از جمله ماليات­ها و يا ميزان توليد ملي يا داخلي، محاسبه­ي نرخ تورم و ... طرح مي­شود که هرچند غالباً چندان دشوار نيست، اما پاسخ گفتن به آن­ها، مستلزم فهم درست مفاهيم و مطالب درسي (مانند مفهوم سال پايه، توليد خالص داخلي و ... ) و تمرين چگونگي انجام محاسبات و حل مسأله­هاست. به ويژه اين‌که، اين پاسخگويي بايد در زمان اندکي، در حدود يک دقيقه انجام شود که هرقدر با سرعت بيش­تري (البته همراه با دقت کافي) صورت بگيرد، زمان مناسب­تري براي پاسخگويي به سؤالات درس رياضي فراهم مي‌کند؛ درسي که معمولاً بيش­تر داوطلبان در آن با کمبود زمان روبه‌رو هستند.

 با وجود اين که تسلط بر مسائل مي‌تواند تا حد زيادي به موفقيت داوطلب در درس اقتصاد در کنکور سراسري کمک کند، اما به هيچ‌وجه نبايد در اين آزمون از آمادگي براي ساير سؤالات غافل شد. داوطلب بايد براي آزمون سراسري مطالب کتاب را دقيق‌تر و عمقي‌تر بخواند و به جزئيات توجه ويژه‌اي داشته باشد. از آن جايي که بيش­تر داوطلبان برتر رشته‌ي علوم انساني در درس اقتصاد عملکرد خوبي دارند، موفقيت در اين درس مي‌تواند تا حد زيادي تراز فرد را بالا ببرد و نيز عدم موفقيت در آن ممکن است به عدم کسب نتيجه­ي مورد نظر و مطلوب در کل آزمون منجر شود. بنابراين شايسته است داوطلبان گرامي از همان سال دوم دبيرستان با يک برنامه‌ريزي مناسب اين درس را فرا بگيرند تا هم در امتحانات تشريحي نتيجه‌ي لازم را کسب کنند و هم در کنکور سراسري. بدين منظور، شرکت در آزمون­هاي برنامه­اي کانون و هماهنگي و پيشروي بر اساس برنامه­ي اين آزمون­ها ـ که بر اساس تجربه­ي چندين ساله و با استفاده از دانش کارشناسان با توجه به برنامه­ي آموزشي مدارس در سطح کشور طراحي و برگزار مي­شود ـ مي‌تواند راه مناسبي براي موفقيت داوطلبان عزيز باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


دسته بندی : <-CategoryName->


 

آخرین مطالب

» 28صفر،رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) ( 1392/10/10 )
» 13آبان ( 1392/8/14 )
» پذیرفته شدگان کنکور سراسری92در شهر تودشک ( 1398/7/7 )
» دوره‌ی پیش دانشگاهی دو روز در هفته تعطیل است ( 1392/6/30 )
» توزیع کتابهای درسی ( 1392/6/13 )
» ضوابط کسر خدمت سربازی برای دانش آموزان بسیجی ( 1392/4/12 )
» زمان برگزاری آزمون سراسری(92)+تصاویری منتخب از کنکور92 ( 1392/4/6 )
» پدر و پسر 44 و 19 ساله در کنکور تجربی ( 1392/4/6 )
» ۱۱ نکته براي بهبود يادگيري،حفظ کردن و سرعت مطالعه ( 1392/2/19 )
» روشهای مختلف برای خلاصه نویسی ( 1392/2/19 )
» ساعات طلایی برای درس خواندن ( 1392/2/19 )
» روشهای موفقیت در امتحانات ( 1392/2/19 )
» اس ام اس امتحانات ( 1392/2/19 )
» تقلب در امتحان ( 1392/2/19 )
» برنامه درسی ملی ( 1392/1/31 )
» زلزله اهالي شهرهاي اصفهان، شاهين شهر و خميني شهر را به خيابان ها كشاند ( 1392/1/31 )
» اموزش برنامهexcel ( 1392/1/30 )
» اموزش برنامه powerpoint ( 1392/1/25 )
» امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان(فایلpdf) ( 1392/1/21 )
» مطالب مخصوص تجربی ها ( 1392/1/1 )